Hogy ne legyen A lövészegylet kivonulásából Éjjeli őrjárat
A spájz teljes tartalmát felvonultató internetes fórumokon számos megoldást ajánlanak festményeink tisztítására, állagának megóvására. Mint annyi más területen, itt is igaz, kellő kritikával fogadjuk a “tuti recepteket” és hallgassunk szakemberre.
Érthető okokból nem keresünk restaurátort egy olyan festményünkhöz, aminek személyes kötődésünkből van felbecsülhetetlen értéke, de piaci alapon nézve nem egy Rembrandt kategória. Mégis mit tehetünk a szívünknek oly becses festmények eredeti állapotban történő megóvásáért?
Már óvodás korban is tudjuk, hogy vigyáznunk kell az egészségünkre, mert az fontos. Nem ehetünk télen fagyit, hogy ne fázzon meg a torkunk, homokozás után megmossuk a kezünket, hogy ne vigyünk fertőzést a szánkba szemünkbe. Így van ez a festményeknél is, a prevenció félsiker. Ahhoz, hogy sok nemzedék lelhesse örömét benne, elővigyázatosnak kell lenünk.
Pár apróság figyelembe vételével rengeteget tehetünk, hogy a falon lógó képeink sokáig tündököljenek. A lakás főbejárata mellé ne tegyünk képet, mert az intenzív hőmérsékletváltozás, főként a téli időszakban károsíthatja. Ráadásul az egyik legkitartóbb ellenfél, a por is sokkal könnyebben és nagyobb mértékben szennyezi. Ügyeljünk rá, hogy olyan helyiséget találjunk, ahol páramentes, viszonylag egyenletes hőmérsékletet tudunk biztosítani. További védekezésként még megfontolandó a festmény üveg alá rejtése.
Ha a megelőzést kipipáltuk, koncentrálhatunk a tisztításra. Sajnos a leggondosabb elhelyezés mellett sem tudjuk elkerülni a porosodást, ennek időleges felszámolására a leginkább javalott segédeszköz egy puha fejű ecset,vagy kefe. Óvatosan áttörölve a festményt és a keretet, biztosan nem fogunk kárt tenni egyikben sem.
Olajfestményeknél még támogatott tisztítási mód, ha puha kenyér belsejével átnyomkodjuk a kritikus felületet, majd a puha ecsetünkkel eltávolítjuk az esetleges morzsákat. Szintén olajfestmények makacsabb szennyeződésénél bevethető technika a langyos vízbe mártott szivacs (ha nincs repedés a képen), de akvarell, tempera vagy pasztell képeknél ez szigorúan tilos. A vízzel a fakeret miatt is érdemes óvatosan bánni.
A felső lakk réteg bizony idővel besötétedhet, ez történt Rembrandt A lövészegylet kivonulása című fesményénél is. Talán ez a cím hirtelen nem villantja fel képzeletében a hozzátartozó képet, nem csoda. És, ha az Éjjeli őrjáratra gondol? A két cím ugyanazt a képet fedi. Ha már ilyen mértékű elváltozás van az Ön festményén is, akkor restaurátorért kiált.